torsdag 2. mai 2013

Babytepper. Episode 2

Høsten kom og gikk, vinteren festet et hardt grep om humøret mitt, jeg orket ingenting!

Så fikk jeg en gladmelding om at en venninne skulle ha baby. Jeg hadde ikke lyst til å sy mer... men hadde lyst til å finne på noe. Skulle jeg være så gal at jeg ga meg i kast med et strikket teppe? På denne tiden var "skappelhysteriet" på topp så det skulle i hvert fall ikke bli noe rillestrikket teppe, det visste jeg med meg selv at aldri ville bli ferdig. Det ble alt for kjedelig, egner seg ikke engang som TV-strikk for min del!  Det måtte bli noe som var litt annerledes, da skulle det nok gå!
Jeg kom over en oppskrift med et ganske kult stjernemønster i ett eller annet blad på et venteværelse, men det var strikket på gigantiske pinner med megatykt garn... Nei, det var ikke aktuelt! Jeg er en svoren tilhenger av pinner 2-3,5 og garn som passer til disse pinnene. Strikking er mentalhygiene og trenger slett ikke gå fort!
Men mønsteret var fortsatt ganske kult... Det måtte da kunne gå an å strikke med tynnere garn og pinner? Jeg var heldig og kom over en link til noe som de kalte daisystitch. Ideen var født og garn ble innkjøpt. Denne gangen ville jeg ikke ha de tradisjonelle babyfargene, så det ble grønt som hovedfarge og mønster i rosa, lavendel, hvitt, gult og mørkeblått. Visste jo ikke om det ble gutt eller jente må vite.



Jeg la opp 160 masker på pinne nr 5,5 med Drops Merino Extra Fine og strikket daisyer annenhver stripe med bunnfargen og mønsterfargene i striper innimellom. Det var et tungt atrikkearbeid, men det gikk fort å strikke! 
 

Dessverre ble teppet litt mindre enn jeg ville ha det for garnet var superelastisk. Dette problemet løstes pent ved å lage en heklebord ytterst med hvitt garn og stavgrupper i 5 omganger.

Så kom moromeldingen, det ble ikke en baby, det ble to, en gutt og en pike :-) Kunne jeg være så snill å strikke ett teppe til?? Selvfølgelig sa jeg ja til det. Da måtte det bli ett gutteteppe og ett jenteteppe, så denne gangen ble det rosa som hovedfarge men jeg beholdt de fleste fargene fra det første teppet og bare byttet litt rundt på dem. Brukte samme hvite kanten på dette teppet også.

Dette ble mitt favoritt teppe,  det ble så tykt, mykt og bare deilig. ;-)
Da disse lykkebuntene kom til verden fikk jeg bilde av dem liggende i vognen med teppene på seg.... Jeg fikk lov av mammaen å legge bildet ut her på bloggen.



Kunne faktisk tenkt meg et slik til slumreteppe på sofaen men er redd det ville blitt kamp mellom meg og bikkja om det teppet. Jeg er heller ikke heeelt sikker på hvem som ville vunnet den kampen når hun setter øynene i meg og hutrer seg....





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)