lørdag 11. mai 2013

Jeg har en plan...!

Glassmalerier har alltid fascinert meg! Fra de enkle geometriske til de kompliserte med en uendelighet av detaljer. Du finner stadig noe nytt eller noe som forbløffer deg. I jobbsammenheng har jeg jobbet mye med "glassmalerier" med elevene mine, i ulike materialer.
 
Her fant jeg en liten heklerute som heter "Framed Church Windows"... Selvfølgelig hos en av mine favorittdesignere Elizabeth Ham. Hun er utrolig dyktig.
 
Dette er den første jeg laget etter videoen hennes.
 
 
 
Denne er heklet i tynt ullgarn med 3mm heklenål. Ferdig mål: 10 x 10 cm.
Jeg lærte tre ting av denne ruten:
  1.  Det er ikke lurt å hekle med svart garn i dårlig lys om kvelden!
  2. Ullgarn, uansett tykkelse egner seg ikke til denne ruten!
  3. Selv om garnet så sprekt ut på bunten med friske nyanser av gult, rødt, grønt og blått ble den grønne og blå for mørke til denne typen hekling.
Så etter å ha gjort noen erfaringer i går kveld fant jeg noe middels tykt bomullsgarn som var mercerisert. Mørkeblått, turkisblå, lyseblått, perlegrått og lys turkisgrønn. De blir litt større enn den første jeg laget ca 12 x 12 cm, men det tror jeg blir en fin størrelse til det prosjektet jeg har i tankene...
 
Du starter med fire like firkanter som du syr sammen....

Deretter hekler du resten av ruten, og lager fler av dem ...
 Nå skal jeg lage 7 hele ruter og 6 halve ruter til.... så får vi se hva det blir for noe til slutt. Jeg har en plan, nemlig!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)