lørdag 25. mai 2013

Opprekksgarn er til for å brukes!

Jeg velger meg våren, det er min favorittårstid.
Etter det fantastiske været vi har hatt i pinsen bare spruter plantene ut i alle sine avskygninger av grønt. Fra det syrlige nesten gule til det som er så mørkt at det nesten går over i rødt og blått. Herlig!

Det nydelige, grønne garnet jeg fikk i bursdagsgave og skulle hekle meg genser av... Du vet, den som ble en ufo som attpåtil krympet i skapet...

Enkelt skissert papirmønster. Jeg har ikke tegnet inn halsåpningen riktig ennå for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ha den. Men som vanlig ;-) jeg har en ide!

Jeg rakk opp genseren og hespet opp garnet tidligere i våres. Nå er jeg kommet så langt at jeg har tegnet for og baksiden til genseren og har så vidt begynt (sånn omtrent 5 ganger!) å hekle på den. Så ut fra alt jeg har heklet det siste døgnet burde jeg vært halvveis på forstykket.....

Papirmønster
Jeg tegner ofte papirmønster i 1:1 størrelse når jeg ikke har oppskrift. Jeg syr så mye at et papirmønster ofte er enklere for meg å forholde seg til enn å bare prøve meg fram. Da slipper jeg i tillegg masse ergrelser underveis siden jeg kan legge arbeidet på mønsteret og sjekke om der er bredt/langt/smalt nok.

Det ville vært helt uvanlig om jeg hadde en fullstendig fastspikret oppskrift til dette prosjektet, men det morsomme er at det jeg sitter og hekler på nå er temmelig likt den fasongen jeg startet på opprinnelig, da jeg fikk garnet.

En liten endring er det gjort. Opprinnelig skulle genseren være helt ensfarget grønn, men siden garnet krympet i skapet var jeg usikker på om jeg hadde nok til en hel genser. Derfor har jeg har supplert det grønne garnet med en lysere grønngul nyanse til å lage striper med eller noe slikt... Skal virkelig bli spennende å se om jeg får stripene til å passe sammen.

Nydelig garn å hekle med og deilige farger :-)

Her har jeg visst vært litt for raus med økningene i siden.
Men det er heldigvis bare en rad å plukke opp i stedet for en hel masse rader.


Her passer arbeidet godt inn i papirmønsteret.

Håpet er lysegrønt!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)