torsdag 20. juni 2013

498 masker på pinnene...

Så røk det et deilig skjerf av pinnene i sommervarmen!
Mohair, ull og litt annet i skjønn forening, ikke ante jeg at det skulle bli så varmt å strikke, men nå gjenstår det kun å feste tråder og å blokke det. Er ikke sikker på om dette skjerfet skal blokkes, men jeg må bare prøve.
Jeg har brukt oppskriften til Karin Skaras Handtverk på et marumssjal. Jeg liker veldig godt at sjalet ikke er så dypt på midten, for jeg fordrar ikke at skjerfene fyller så mye under haken.


Tyrkiagarn
Garnet er et jeg ikke har vært borti før, en venninne kjøpte det til meg da hun var i Tyrkia. Det er deilig å strikke av, det klør ikke og aller best gnisser det ikke mot pinnene når jeg hekler eller strikker med det. Ulempen er som med alt mohairgarn at det er vanskelig å rekke opp igjen om du gjør noe feil.


Detalj av blonden.
Jeg har lyst til å lage flere slike skjerf, men da vil jeg velge en annen blonde. Grunnen til dette er at første og andre omgang på hvert skjell i blonden har like mange masker og når du hekler med tynt og fluffy garn og stor heklenål så vrenger tuppene på hver blondespiss seg oppover i det ferdige arbeidet. Derfor vil jeg forsøke å blokke det. Tror ikke dette er et problem om man bruker et garn som er fastere i spinningen. Uansett er det et deilig sjal, selv i varmen.

Nettopp kommet av pinnene.

I oppskriften står det at det går med 100 g garn til blonden og 200 g til platen, i dette garnet har jeg brukt drøyt 110 g totalt. Blonden er laget med heklenål nr 5, og platen er strikket i rillestrikk med pinner nr 3,5. Oppgitt for garnet var heklenål nr 4 og pinner 3,5-4.

1 kommentar:

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)