tirsdag 11. juni 2013

Bougainvillea grytekluter

Jeg fant et bilde på Pintrest som trakk tankene mine mot sol og sommer og ...blomster!  Jeg viste bildet til en god venninne da jeg lette etter noe annet, og helt spontant bryter hun ut "Det mønsteret minner meg om bougainvillea-blomstene", derfor fikk dagens grytekluter dette navnet. Bougainvillea har navnet trillingblomst på norsk. Jeg innrømmer at jeg er glad i blomster, men er ikke så flink til å få dem til å overleve. Ingen grønne fingre her dessverre, men jeg ser for meg at dette mønsteret kan bli supert i klare, rene farger.



 Materialer
Gjestal bomull sport, mercericert eller tilsvarende garn. (50g = 100m).
2 bunter bakgrunnsfarge, hvit.
ca 1/2 bunt i hver av cerise og limegrønn       
Heklenål 3,0 mm..

Ferdig størrelse:
18 cm x 18 cm.
Fest alle tråder etter hvert, for det blir vanskelig å feste dem pent til slutt.

Forsiden:
  • Jeg la opp 40 lm med limegrønt og heklet 1 omg med 1 fm i hver lm. Deretter heklet jeg etter diagrammet som du finner nederst på siden.
  • Mønsteromgangene heklet jeg slik: Omgang 1 og 2 startet jeg fra samme side av arbeidet, vend arbeidet. Omgang 3 og 4 hekles fra samme side av arbeidet, vend arbeidet...Det vil i praksis si at du hekler to omganger fra samme side, og at du snur arbeidet bare mellom hver andre omgang.
  • Etter 9 omganger med cerise mønster avsluttet jeg med en omgang luftmaskebuer i grønt. Deretter heklet jeg en omg for å holde inn vidden slik: 5 lm, *1 fm i 5 lm-buen fra forrige omg, 3 lm*. Gjenta *-* ut omg og avslutt med 1 fm i lm buen, 1lm + 1 st i den siste kantmasken.
  • Siden starten på arbeidet nå hadde en "grønnere" kant (fastmaskeraden) enn resten av arbeidet heklet jeg en omgang grønt rundt de tre gjenværende sidene på arbeidet. Jeg prøvde å hekle 3 fm pr stav og 1 fm pr luftmaske i høyden, og 1 fm i hver lm tvers over kanten oppe.

Bakstykket:
Legg opp med bakgrunnsfargen 39 lm + 3 lm (= 1. st.).
Start i 4. lm fra nålen og hekle 1 st i hver lm hele raden ut.
Snu med 3 lm (=1. st) hekle 1 st i hver st hele raden ut.
Hekle i alt 19 omganger, ikke klipp av garnet.
Sammen-hekling:
Hekle 3 lm fra hjørnet. Legg/fest sammen forsiden og bakstykket, hopp over 2 fm, hekle 1 fm gjennom både forstykket og bakstykket. *Hekle 3 lm, hopp over 2 fm, hekle1 fm i neste fm gjennom både bakstykket og forstykket.* Gjenta *-* hele veien rundt grytekluten, men pass på når du kommer til hjørnet at du får 1 fm i hjørnet. evt lag et hjørne ved å lage en ekstra 2 lm-bue i hjørnet ved å hekle en ekstra fm i samme fm i hjørnet.
I det ene hjørnet lager du en hempe til oppheng slik: Hekle10 lm, fest med 1 fm i hjørnet, snu arb og hekle 13-15 fm om lm-buen. Hekle ferdig rundt, og fest med 1 sm til første fm. Klipp av garnet og fest trådene.


Dette bildet er ikke mitt! Jeg fant bildet på Pintrest og har lett på www.domihobby.ru  som er trykket på bildet i håp om å finne originalen for å kunne linke direkte til mønsteret, men jeg fant dessverre ikke dette bildet.

3 kommentarer:

  1. Nydelige grytekluter! Skikkelig sommerlige og fine. Takk for at du deler mønsteret :)

    SvarSlett
  2. Akk...tenk å ha Bougain Villea hengende på kjøkkenveggen. Takker for at du deler mønster og fargegleden med oss.

    SvarSlett
  3. Så flotte grytekluter! Herlige farger.
    Den oppskrifta skal prøves engang :) Takk for at du tar deg bryet med å dele den.
    Ha ei flott uke!

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)