søndag 11. august 2013

Nabojenter på besøk...

Jeg har to skjønne nabojenter som har kommet på besøk til meg en og annen ettermiddag nå i sommerferien. Det er bare hyggelig synes jeg! De liker veldig godt å lære forskjellige typer håndarbeid så vi har hatt litt av hvert å pusle med... Ett av prosjektene vi har hatt er å lage vennskapsarmbånd, jentene har laget enkle candystripe-armbånd som de har lært å knyte både med forover knuter og bakoverknuter, og det er ikke så enkelt når man ikke er vant til slikt. Jeg har laget slike armbånd med elevene mine i mange år så jeg prøvde meg på litt mer avanserte mønstre.


De siste dagers håndarbeid, først sikksakk-regnbue,
så gresk bølgemønster og til slutt pingviner på rekke og rad.

Disse tre armbåndene er knytt i en litt annen teknikk enn det jeg har vært vant til å bruke. Du samler alle trådene i par og knyter i stedet for å ha en arbeidstråd som du knyter rundt en eller flere tråder.. Spennende å prøve noe nytt! Den eldste nabojenta var så fasinert av et regnbuearmbåndet som hun hadde sett bilde av på internett. Jeg tenkte jeg ville prøve å lage det -hvor vanskelig kunne det være? Men, da var det gjort.... jeg var bitt igjen!! -det pleier å bli noen armbånd når jeg først setter i gang :-)

Mønstrene
Jeg fant alle tre mønstrene på youtube og her finner du linkene til regnbue sikk-sakkgresk bølge og pingvinene.
Det er lurt å klikke på "vis mer" under videoene for der finner du skrevne oppskrifter på dem, det hjalp meg MYE når jeg stod fast.... Og bare så det er sagt, ja! Jeg plukket opp en del knuter.
Alle disse mønstrene er beregnet for litt øvete og du bør først lære å knyte knutene framover (FK), bakover (BK) deretter framover-bakover (FK/BK) og til slutt bakover-framover (BK/FK). Ellers anbefaler jeg Beyond Bracelets på youtube, hun er knallgod.

Så ønsker jeg deg fortsatt god sommer med et sitat av noen som virkelig vet en del om å være gode venner...

- Hvor lenge skal vi være venner, Brumm? sa Nasse Nøff.
- Enda lenger, sa Brumm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)