onsdag 28. august 2013

"Tusen bitar" blir til EN bit...

JAAAAA!!!! Da er første delen av høstens garderobeprosjekt ferdig og prøvet. Den passer perfekt :-)
Ønskedrømmen min er oppfylt, kan jeg få det bedre?
For noen uker siden var jeg på stoff og stil og kjøpte masse stoffer, og nå er JAKKEN ferdig :-) Dyp rødt dongeristoff som ble kjøpt inn er forvandlet til en kul bikerjakke.

Her er "vidunderet". Dessverre sitter ikke jakken så godt på ginen men den sitter godt på meg :-)
Fargen er mye rødere i virkeligheten.

Mønsteret ble kjøpt hos stoff og stil, men deres mønstre passer overhodet ikke min kropp så første del av jobben var å tilpasse mønsteret, noe som i de fleste tilfeller betyr fullstendig omarbeiding av mønsteret. Stor jobb! Deretter ble det sying av prøveplagg i billig lerretsbomull. Saksen ble satt i stoffet med nevene i høyspenn, hadde jeg gjort alle endringene riktig?

Dette er hva jeg startet med.... nettopp "tusen bitar"  :-) Vel, kanskje ikke fullt tusen, men mange deler var det!
Da jeg endelig var "ferdig" med å sy jakken kom jeg på at kanskje skulle jeg ha for i jakken... Av er faring liker jeg best forede jakker, så det ble ennå en endring av modellen som opprinnelig var uforet. Foret ble klippet og sydd sammen på maskin, men jeg syr alltid foret inn i jakken for hånd... Det har på en måte vært litt "min greie".

Slik ser den ut bak. Nei!, jeg har ikke glemt å stryke ut sømmen i ryggen ;-)
På panelene foran og bak samt langs nakken og kantene foran har jeg valgt å sy doble stikninger med kontrastfarge.
Disse stikningene vil jeg gjenta i både skjørtet og buksen som skal sys senere.
Siste finishen skal på plass....

Det å lære, på egenhånd, å sy mine egne klær har gledet meg i mange år fra jeg som 15-åring sydde min første kordfløyelsbukse etter et mønster fra Burda journalen! Det har vært opp- og nedturer og mangfoldige meter med søm som er plukket opp, sting for sting. Til tider har det nok også vært tårer av frustrasjon over mønstre og stoffer som ikke samarbeider. I dag høster jeg fruktene av det arbeidet jeg la ned tidligere og gleder meg stort over at jeg er i stand til å gjøre dette. Spesielt når resultatet blir slik jeg vil ha det :-)
Dagens lille visdomsord kommer fra Spania:

Å lære er bittert, men frukten er søt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)