onsdag 20. november 2013

Reflekslue på gang!

I våres var det en av butikkene her som hadde rimelig garn i supre neonfarger.... Jeg kjøpte noen bunter og tenkte ny genser til vesla på fire bein. Men, garnet ble bare liggende og jeg fikk aldri tid til å ta tak i det. I går kveld fant jeg garnet fram sammen med noe refleksgarn og ville strikke meg en ny lue.
Jeg har sett mange lager disse stripete luene som er strikket diagonalt, og tenkte jeg ville ha en slik en men jeg hadde ikke noen oppskrift så jeg måtte bare prøve meg fram.

 
 
Refleksen lyser ganske godt opp bare av blitzen! Så nå skal jeg bli synlig i vintermørket.


Slik gjorde jeg det:
Garn: Flash, 50g = 130m, 20m = 10 cm, 2 bunter sort, 1 bunt neonrosa og 1 bunt neonorange
Pinner: 4mm.
  • La opp 3m og strikket riller fram og tilbake mens jeg hele tiden økte 1 m først på hver pinne til jeg hadde 74m på omgangen.
  • Heretter økte jeg fortsatt i starten av den ene pinnen og felte en maske i starten av neste pinne. Disse to pinnene gjentok annenhver gang samtidig som jeg startet på  mønsteret...
  • MØNSTERET: Etter at trekanten jeg startet med var høy nok til at den dekket den lengden jeg ville ha på luen begynte jeg med stripene (=2 omganger i hver farge) og etter 8 fargestriper og 6 omganger med bunnfargen *strikket jeg inn en tråd refleksgarn over 2 omganger, så 2 omganger uten refleks* Gjentok *-* til jeg hadde 3 refleksstriper. Deretter strikket jeg videre i bunnfargen til jeg hadde et stykke som var langt nok til å gå rundt hodet mitt.
  • For å avslutte har jeg startet å felle jeg 1 maske i starten på hver pinne, og fortsetter med det  til alle maskene er felt av.
  • Montering blir å sy sammen midt bak og sy den sammen i toppen slik at den ligger pent. Vet ikke om jeg skal lage dusk eller ikke... Det blir bestemt når den er ferdig sydd sammen.

Bildet er tatt uten blitz

Det store spørsmålet nå er jo om det er nok garn igjen til genser til vesla -slik det opprinnelig var tenkt ;-)
Nå skal den siste biten på luen strikkes så jeg  avslutter kveldens lille  blogginnlegg med ett av mine favorittuttrykk:
 
Nå skal vi se! Sa den blinde til den døve...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)