onsdag 25. desember 2013

Dominant mønsterstrikking

Julestria er over og jeg har masse tid til å sitte og reflektere over likt og ulikt. Min gamle håndarbeidslærerinne er stadig framme i tankene mine....Hun lærte meg mange små triks når det gjelder strikking.  Ett av de triksene jeg har hatt mye glede av er hvordan jeg skulle få fram den fargen jeg ville skulle være dominant i mønsterstrikkingen min.
For tiden holder jeg på med å strikke opp testsokker i forbindelse med design av et nytt sokkemønster. Sålen har striper som går over en maske i bunnfargen og en maske i mønsterfargene, og disse stripene gjør det veldig tydelig å se forskjellen i dominant mønsterstrikk!
Et biprodukt av å strikke med dominant farge er at arbeidet ditt ofte blir mye jevnere og "glattere" på retten også fordi trådene hele tiden blir strikket i samme rekkefølge.
Her skal du få vite "hemmeligheten" ;-)

Samme mønster men to forskjellige uttrykk

 
Dominant bunnfarge
Dominant bunnfarge kan være greit å bruke for eksempel i sålen på sokker der mønsterfargen er lys og bunnfargen er mørk slik at det ikke blir så sart i bruk. Et annet eksempel er når du har en mønsterfarge som er veldig dominant i fargen og du gjerne vil dempe den ned litegranne.

Dersom du ønsker at bunnfargen skal være den fargen som vises best i arbeidet ditt skal du enten holde trådene slik jeg gjør på bildet under slik at bunnfargen kommer nærmest strikkepinnen din.

Her er hvit bunnfarge og gnrønn er mønsterfarge.
Bunnfargen nærmest pinnen gir dominant bunnfarge.


 Hvis du kaster tråden (Kikk på denne videoen av Courage1: engelsk strikkemetode) så skal du passe på at du hele tiden tar/skifter trådene slik at mønsterfargen din blir liggende/krysser over bunnfargetråden på vrangsiden.
 

Slik ser vrangen av arbeide ut når bunnfargen er dominant.

På retten av arbeidet ser du ikke store forskjellen før du har noe å sammenligne med...

Dominant bunnfarge sett fra retten

Dominant mønsterfarge
Dominant mønsterfarge er greit å bruke i arbeider der du vil at mønsteret skal vises godt eller det er liten fargeforskjell på bunn- og mønsterfarge.  Jeg passer alltid på å bruke denne metoden når jeg strikker ton-i-ton mønster slik at samme farge blir dominant gjennom arbeidet.

Dersom du ønsker at mønsterfargen skal være den fargen som vises best i arbeidet ditt skal du enten holde trådene slik jeg gjør på bildet under slik at mønsterfargen kommer nærmest strikkepinnen din.

Dominant mønsterfarge

Strikker du etter engelsk metode med kasting av trådene må du strikke slik at bunnfargen er den tråden på vrangen som blir strikket "sist" slik at den blir liggende/kryssende oppå mønsterfargen på vrangen.

Om du snur arbeidet om på vrangen vil du se at det nå ser litt annerledes ut enn med dominant bunnfarge.

Her er det ikke strikket så langt, men du ser likevel tydelig at bunnfargen blir liggende "oppå" arbeidet,
med andre ord lengst vekk fra fingeren når jeg strikker.

Om du ikke har noe å sammenligne med kan det være vanskelig å se forskjell på disse to måtene å strikke på. Men, ser du nøye etter kan du se at mønsterfargen ser en tanke bredere ut enn bunnfargen.

Dominant mønsterfarge

Om du legger arbeidene ved siden av hverandre kan du tydelig se forskjellen på dominant mønsterfarge og dominant bunnfarge.

Dominant mønsterfarge til venstre og dominant bunnfarge til høyre


På vrangen blir det veldig forskjellig! Med litt trening kan du bare kaste et blikk på et strikketøy og deretter kunne si hvordan vedkommende som har strikket det har holdt garnet!

Dominant mønsterfarge til venstre og dominant bunnfarge til høyre.
Håper dette kan hjelpe deg også til å få både et jevnere og litt mer forutsigbart resultat med mønsterstrikkingen din.

Avslutter innlegget med gode ord av Christine Koht

Det er ikke farlig å vise vrangsiden din ...
Gir du folk sannheten, slipper de å fantasere.
 
Takk til leseren som gjorde meg oppmerksom på en feil i avsnittet om dominant mønsterfarge, den er nå rettet opp slik at teksten er riktig!

12 kommentarer:

  1. Takk for veldig fin instruksjon - har erfart dette når jeg har strikket Selbuvotter, og brukt litt tid på å forstå sammenhengen :-) Har det sneket seg inn en skrivefeil i 2. avsnitt under Dominant mønsterfarge? Her skriver du "Dersom du ønsker at bunnfargen.." osv,
    Hilsen rigmama

    SvarSlett
    Svar
    1. Ooops! Skal rette opp med en gang ;-) Takk skal du ha for tilbakemeldingen!

      Slett
  2. Så fin instruksjon du har vist og skrevet! :) Har ikke tenkt over det, men kaster alltid med mønsterfargen. Heretter blir det en ekstra tanke på akkurat dette! :) Tusen takk!

    SvarSlett
  3. Har det noe å si hvor man henter fargen - over eller under? Tenker dersom man jobber med to farger på pekefinger, bunnfarge innerst mot strikketøy og mønsterfarge ytterst. Mener jeg alltid henter mønsterfargen over bunnfargen. Prøvd meg litt frem for å få det finest mulig på baksiden, og ikke for lange strekk mellom tråder. Takk for svar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Når jeg strikker så henter jeg den tråden som ligger lengst fra strikketøyet over den som ligger innerst enten det er bunnfargen eller mønsterfargen. Det er derfor det blir dominans fordi den samme tråden alltid lager løkker over eller under den andre fargen. Håper det gir mening for deg ;-)

      Slett
  4. Hvordan hadde du gjort det på f.eks Fanamønsteret ? Der er det striper med annenhver farge. Hadde du bytta på å gjøre lusefargen dominant eller hodt samme farge dominant gjennom hele arbeidet ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! For et godt timet spørsmål ;-) Jeg har nettopp strikket en fanakofte til en venninne og der strikket jeg lusene dominant konsekvent. Da vekslet jeg fargene etter som hvilken stripe jeg holdt på med. Ble veldig fint med at lusene ble litt mer synlige. Har dessverre ikke noe godt bilde av produktet.

      Slett
  5. Tusen takk for flott forklaring med bilder og det hele. Har hjulpet meg mye i planlegging av hvilke farger jeg vil skal synes best i strikketøyet :))

    SvarSlett
  6. Hei!
    Hvordan gjør man det om man strikker mønster i 3 farger på samme omgang?
    Mvh Linn-Marie Aaberg

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  7. Det har jeg ikke testet ut, men personlig lar jeg alltid fargene ha samme plassering på fingeren. Hvis du lar den 3 fargen ligge løs altså ikke har den på fingeren og henter den opp utenpå (bak)de strikkede maskene så vil den fargen ikke bli dominant. Henter du opp den tredje fargen under de andre fargene/trådene vil den tredje fargen bli (mest) dominant fordi den kommer nærmest fronten på strikketøyet, akkurat på samme måten som med 2 farger. Den som er nærmest strikketøyet blir (mest) dominant. Håper dette ble forståelig.

    SvarSlett
  8. Takk for grundig og god forklaring. Har alltidstrikket ganske så mye, men ble svært opptatt av dette med dominant farge da jeg nå skal fullføre en mønster rik genser som har ligget i mange år��. Mener at jeg alltid har hatt bunnfargen på fingeren og kastet over mønster fargen, men så snek tvilen seg inn...

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)