lørdag 28. desember 2013

Hælfelling uten hull!

Jeg har som mange andre til tider slitt med å få jevne vendinger uten hull når jeg strikker sokker. Jeg fant løsningen en dag da jeg gjorde en feil som viste seg for mitt vedkommende å være helt rett... Resultatet var nemlig at jeg fikk helt tette vendinger når jeg strikket hælen på sokkene, spesielt slet jeg med dette til "timeglasshælen" .


Slik skal en tett timeglasshæl se ut
 
Så, hva gjør jeg?
Du er kommet så langt at du skal felle til hælen og hvis du ikke kjenner til timeglasshælen finner du oppskriften på den her

Her har jeg bare lagt opp og strikket noen omganger
slik at jeg er klar til å strikke hælen.
  • Strikk fram til første vending og snu arbeidet.  Ta første maske løs av som om du skulle strikke den (på vrangpinnene vrang og på rettpinnene rett) og SAMTIDIG skal du stramme tråden så mye at denne masken trekkes helt sammen og blir til to tråder som "brettes" over pinnen. 
På retten første maske løs av og....

Stram tråden ved å dra den OVER pinnen (forover eller bakover )
slik at det blir to tråder som danner en "ny" maske.
 
  • Strikk ut pinnen, snu og gjenta denne prosessen med den første masken hver gang du snur. Du vil etter hvert ha en rad med "doble" masker på hver side av midtmaskene (ca 1/3 av masketallet til hælen).
Når du har strikket til det gjenstår ca 1/3 av maskene i hælen ser det omtrent slik ut.
Her har jeg dratt maskene i sidene godt fra hverandre slik at du kan se de doble maskene.
  • Skulle det oppstå hull i overgangene når du gjør det slik som forklart over er det mest sannsynlig at du ikke strammer tråden nok når du lager den doble masken! Tråden skal være så stram at det på en måte ikke er "noe igjen" av den opprinnelige masken.

  • Når du er ferdig med fellingene skal du begynne å øke igjen ved å strikke med en dobbeltmaske på hver side for hver vending. Strikk de doble maskene slik: Begge leddene skal strikkes sammen som om det var en maske, og stram tråden til litegranne mens du strikker neste maske, fortsett til neste økning. På rettpinnene strikker du de to løkkene rett sammen i forreste maskeledd. På vrangpinnene strikker du de to løkkene vrangt sammen i bakerste maskeledd. Dette kan være litt kranglete, men med litt øving går det helt greit. (Det går også an på vrangpinnene å snu den doble masken før du snur den men det synes jeg ble tungvint i lengden).
Stikk høyre pinne inn gjennom begge leddene slik at du strikker masken vrang i bakerste maskeledd.
Det går an å strikke maskene sammen vrangt i forreste ledd også men da blir fellingen noe mer klumpete på retten.

Her har jeg snudd den doble masken slik at jeg kan strikke dem sammen i forreste maskeledd.

Jeg håper dette kan hjelpe deg til å bli kvitt hullradene som ofte oppstår langs denne type hælfelling. Jeg fikk i alle fall langt penere hæler på sokker med timeglassfelling når jeg begynte å gjøre det slik som dette.... Alt på grunn av en "feil" jeg gjorde i det jeg snudde arbeidet...

Mitt lille ord for dagen:

La ikke hælfellingen bli din Akilleshel

2 kommentarer:

  1. Takk for gode forklaringer;) Nå er det så lenge siden jeg har strikket sokker, at jeg bør gjøre det for å se om jeg får det til;)

    SvarSlett
  2. Å strikke sokker er omtrent som å sykle ;-) Har du først lært det så sitter det i fingrene :-) Lykke til med sokkestrikkingen!

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)