lørdag 19. juli 2014

Flere strikkekluter...

I januar 2014 strikket jeg min første kjøkkenklut... ALDRI tenkte vel jeg at det skulle bli en slik dille hos meg. Det er blitt en god del kluter siden den første så dagens lys og flere skal det bli. Mandarin Petit er blitt et favorittgarn hos meg, det gir tynne, deilige kluter som er gode å vri opp.

Jeg blir fort lei av å strikke det samme mønsteret hele tiden så derfor lager jeg mønstre, mange mønstre! Framover sommeren kommer det flere mønstre på kluter her på siden min -så det er bare å henge med ;-)

Den første kluten er med hullmønster, noe jeg liker godt fordi klutene da tørker raskere og det igjen gir mindre bakterievekst!

Lett blondemønster gir god tørk og godt humør på kjøkkenet.


Materialer:
Garn: Mandarin petit, ca 30 gram.
Pinner: 3,5 mm
Størrelse: 28 cm x 28 cm
Strikkefasthet: 3 rapporter i mønsterstrikk i bredden = ca 10 cm

NB! De første 4 maskene og de siste 4 maskene på hver omgang er kantmasker og strikkes rett på begge sider av arbeidet. Kantmaskene er ikke regnet med i mønsteret!

Mønsterdetalj.
  • Legg opp løst 64 masker på pinner 3,5 mm og strikk 6 pinner rett (= 3 riller på hver side av arbeidet). Mønsteret fordeles med 4 kantmasker + 56 masker mønster + 4 kantmasker.
  • Alle kast skal slås mot bakover (mot vrangen).
  • Dobbeltfelling: Ta 1 m løs av, strikk de to neste maskene rett sammen og trekk den løse masken over de to sammenstrikkede maskene.
  • m = maske(r)
Mønster:
1. omgang: 1m rett, * kast på pinnen, 2 m rett, 1 dobbeltfelling, 2 m rett, kast på pinnen, 1 m rett*. Gjenta *-* 6 ganger til, strikk siste maske rett.
2. omgang: Vrang.
3. omgang: 2 m rett, *kast på pinnen, 1 m rett, 1 dobbeltfelling, 1 m rett, kast på pinnen, 3 m rett*. Gjenta *-* 6 ganger til, strikk de 2 siste maskene rett.
4. omgang: Vrang.
5. omgang:  3 m rett, *kast på pinnen, 1 dobbeltfelling,  kast på pinnen, 5 m rett*. Gjenta *-* 6 ganger til, strikk de 3 siste maskene rett.
6. omgang: Vrang.
Gjenta omgang 1-6 til det er strikket 14 rapporter. Strikk videre 6 omganger rett og fell så løst av. Fest trådene.
Første klut klar til bruk...
Dagen lille sitat ga seg selv, opphav ukjent...

Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.

(Med nye strikkekluter kan det også hende at mannen ikke får ta oppvasken lengre?)

1 kommentar:

  1. Hei så fint mønster på klut og skal prøve og strikke meg en.så sant når mænster er luftig blir de lettere tørr og bakteriefri.strikker endel kluter og hekler og kluter og de blir og luftig og fin.

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)