onsdag 6. august 2014

Femte hjul på vogna...

Jo... -det føltes litt slik når jeg skulle sette sammen denne kluten. Kluten ble noe mer ribbestrikket enn de andre. Men, jeg ble ganske fornøyd med den da jeg var ferdig.

Kan nesten se ut som dråper...
Kanskje det er høljregnet som har satt sitt preg på denne kluten...
Ved første øyekast kan mønsteret i diagrammet se komplisert ut, men den var faktisk lett å strikke.
Jeg må innrømme at jeg bruker en veldig praktisk metallplate med magnetisk linjal som jeg legger under raden jeg strikker så da går det veldig greit å følge de fleste mønstrene.
Litt utfordring skal det være, så på denne kluten strikkes det rett over rett og vrang over vrang på vrangen og ikke kun vrangmasker slik som på de fire første klutene.


Mønsterdetalj. Legg merke til at rettmaskene
er gjennomgående oppover i mønsteret.

Materialer:
Garn: Mandarin petit, ca 45 gram.
Pinner: 3,5 mm
Størrelse: 27 cm x 27 cm

  • Legg opp løst 63 masker på pinner nr 3,5 og strikk 6 omganger rett (= 3 riller på hver side av arbeidet). Mønsteret fordeles med 4 kantmasker + 55 masker mønster+ 4 kantmasker.
  • Kantmaskene (markert med svart prikk i diagrammet)  strikkes rett på alle pinner ( = rillestrikk).
  • Alle kast skal slås bakover (mot vrangen).
  • Alle kastene strikkes vrang på vrangen, ellers strikkes rette masker på vrangen rett og vrange masker strikkes vrang.
  • Mønsteromganger markert i diagrammet med lyseblått er vrangomganger.

= Strikk 2 masker rett sammen
= Kast på pinnen.
\ = Løft 1 maske løs av pinnen, strikk den neste og hekte den løse masken over den strikkede
Svart trekant = Strikk to masker vrangt sammen

Diagrammet viser både rettomganger og vrangomganger!
Dette er et høyoppløselig bilde så du skal kunne
skrive ut diagrammet slik at det blir godt leselig
  • Start nederst til høyre på diagrammet og strikk ut diagrammet. Neste omgang leses fra venstre til høyre. Diagrammet leses i sikk-sakk oppover.
  • Strikk til kluten er ca 25 cm lang. Siste mønsteromgang skal være linje 9 eller 17 i diagrammet (etter en rettomgang med to hull ved siden av hverandre).
  • Avslutt med 6 pinner rettstrikk og fell av.
  • Fest alle trådene godt.
Ikke lenger femte hjul på vogna,
men passer fint inn i gjengen.
Den ble foreløpig minstemann i flokken denne kluten, derfor får Inger Hagerup siste ordet i dag :
Er du større enn deg selv kanskje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)