mandag 11. august 2014

Verdig en prinsesse...

Nå var jeg litt lei av å strikke lysegrønne kluter så jeg dykket ned i haugen med restegarn og kom opp med et nøste Vipe i LYS ROSA... Jaja, klut skal det bli!

Denne gangen ville jeg øve meg på å strikke en blonde fast langs kanten av kluten så midtpartiet er enkelt rutemønster med rette og vrange masker. Blonden fant jeg  på denne siden

Prinsesser må også ta oppvasken, da må man ha en klut som står i stil!

 Materialer:
Garn: Vipe, ca 35 gram.
Pinner: 3,5 mm
Størrelse: 25 cm x 25 cm. Midtpartiet = 18 cm x 19 cm.

  • Legg opp løst 48 masker på pinner nr 3,5. (= 16 ruter i midten)
    • 1. pinne: Løft første masken vrangt løs av uten å strikke den. Strikk 2 rett, *3 vrang + 3 rett* gjenta *-* ut pinnen, avslutt med 3 vrang.
    • 2. pinne og 3. pinne: Strikk som 1. pinne.
    • 4. pinne:  Løft første masken vrangt løs av uten å strikke den. Strikk 2 vrang, *3 rett + 3 vang* gjenta *-* ut pinnen, avslutt med 3 rett.
    • 5. og 6. pinne: Strikk som 4. pinne.
  • Gjenta disse 6 pinnene til du har strikket 21 ruter i høyden, (eller til du har en kvadratisk lapp).
  • Fell av passelig stramt. Fest alle tråder, unngå å bruke kantmaskene til dette.
Blonden:
  • Mønsteret går over 8 pinner.
  • Denne blonden valgte jeg å strikke på korte rette pinner da det var mer behagelig.
  • Jeg fikk 9 spisser langs hver side og 3 rundt hver hjørne.
  • Starten på 1. mønsterpinne er innerst på blonden, altså kanten som blir nærmest kluten.
  • Blonden strikkes fast til midtpartiet ved å plukke opp en maske på kluten og strikke denne sammen med siste masken på blonden. Jeg valgte å strikke gjennom knutene i sidene på kluten, og langs toppen og bunnen av kluten valgte jeg å hoppe over hver 3. maske bortover.
Her ser du den sydde skjøten i blonden omtrent midt på bildet.
Legg opp løst 4 masker, snu og strikk en omgang rett, siste masken strikkes sammen med en maske i kanten på kluten! 
Viktig at du plukker opp fra "vrangen" av kluten og at du starter et stykke utpå en av sidene, ikke i et hjørne!
    • 1. pinne: 1 rett, kast, strikk 2 rett sammen, kast, 1 rett.
    • 2. pinne: Strikk alle maskene rett.
    • 3. pinne: 2 rett, kast, strikk 2 rett sammen, kast, 1 rett.
    • 4.pinne: Strikk alle maskene rett.
    • 5. pinne: 3 rett, kast, strikk 2 rett sammen, kast, 1 rett.
    • 6.pinne: Strikk alle maskene rett.
    • 7.pinne: 4 rett, kast, strikk 2 rett sammen, kast, 1 rett.
    • 8.pinne: Fell 4 masker løst av, strikk de siste 4 maskene rett.
    • Gjenta pinne 1-8 rundt kluten
Hjørnet på blonden: Når du er ca 1 cm fra et hjørne strikker jeg blonden som vanlig, men strikker kun fast til midtpartiet annenhver gang jeg snur. Det går ca 3 spisser til hvert hjørne.
Hvert hjørne har ca 3 spisser.
Når du er kommet rundt kluten må du forsøke å tilpasse sammenstrikkingen slik at du avslutter med pinne nr 8 slik at du kan sy sammen med pinne nr 1 slik at mønsteret "går opp".
Sy sammen kantene på blonden og fest alle trådene.

Denne blonden passer også veldig godt til de diagonalstrikkede klutene du finner oppskriften på her.Pass bare på at hjørnene ikke blir "trange".

Det eneste koselige sitatet jeg fant med prinsesser til i dag var av August Strindberg:

Slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det er 
att leva!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)