torsdag 5. mai 2016

Hvilket garn?

Mange av oss som lever og ånder for fiber og garn har etter hvert et ganske betydelig lager av garn som kan brukes til mye rart :-) Det er  mange årsaker til at man ikke kan eller ønsker å bruke det garnet som er oppgitt i en oppskrift. Jeg skal ikke gå inn på hvorfor men hvordan du kan bytte ut ett garn med et annet...
GARN, i herlige farger og teksturer... Bare å se på, sitte å kjenne på et garnnøste gjør meg glad!
Hvordan finne ut hvor mye garn du trenger av det garnet du vil bruke istedet for det som er oppgitt. Noen ganger er det veldig enkelt fordi garntypene har lik strikkefasthet og løpelengde på garnet, så da blir det akkurat like mye av det andre garnet.
Ooops, vi har allerede passert to faguttrykk: Strikkefasthet og løpelengde, la oss se litt på dem:

Strikkefasthet: (eller heklefasthet) Forteller hvor mange masker du skal ha på 10 cm i arbeidet ditt. Har du mindre masker så blir arbeidet ditt større, du bør bruke tynnere pinner. Har du flere masker så blir arbeidet ditt mindre enn det som er oppgitt, du bør bruke litt tykkere pinner. Strikkefastheten er som regel oppgitt på garnet slik som dette:
Strikkefasthet for dette garnet er 30 masker på 10 cm
hvis du bruker pinner 2,0 mm - 3,0 mm. 

Dette garnet har strikkefasthet 24 masker pr 10 cm
dersom du bruker pinner 3,5 mm.
 Det lønner seg veldig godt å bli kjent med sin egen strikkefasthet, for du og jeg strikker mest sannsynlig med litt forskjellig strikkefasthet, dermed blir det ulik størrelse på det vi lager. Når jeg gir meg i kast med et for meg ukjent garn så strikker jeg en prøvelapp på ca 10 cm x 10 cm. Kjedelig, tja, men langt mindre kjedelig enn å være nødt til å rekke opp et større arbeid fordi jeg ikke orket å ta bryet med prøvelappen...

Løpelengde: Dette begrepet forklarer hvor mange meter  garn det er på en gitt vekt av garnet, som regel 50 gram eller 100 gram. Løpelengden forteller også litt om hvordan garnet fyller ut maskebildet i plagget ditt.
Har du to garn med samme strikkefasthet og det ene garnet har mange løpemeter og det andre garnet har få løpemeter så vil garnet med mange løpemeter gi et plagg som er luftigere og mindre formfast enn garnet med få løpemeter vil gi. Årsaken er at garnet med få løpemeter vil fylle ut mer av  plassen som masken tar, enn masken gjør i det tynnere garnet. (Du kan sammenligne det litt med at du får plass til flere strikkepinner nr 2,5 mm i en eske enn du får plass til samme type strikkepinner 5,0 mm i samme esken.)

Okay, la oss komme til saken:
Jeg vil hekle et teppe med det blå garnet istedet for det originale røde garnet.
Oppskriften sier at jeg trenger 600 gram av det røde garnet som selges i 50 grams bunter, men hvor mye vil jeg trenge av det blå garnet jeg vil bruke og som selges i 100 grams bunter??

Ikke dette garnet!
Men dette garnet!
Det første jeg gjør er å finne ut hvor mye garn trenger jeg totalt til arbeidet mitt.
Rødt garn: 
1 nøste = 50 gram = 210 meter
600 gram / 50 gram = 12 nøster
12 nøster = 12 x 210 meter = 2520 meter Dette tallet tar jeg med meg videre.

Blått garn:
1 nøste = 100 gram = 253 meter
2520 meter rødt garn/ 253 meter = 9,9 nøster blått garn
Jeg må kjøpe 10 bunter av det blå garnet for å få like mye garn som det røde garnet.

Rosa garn:
Nå kom en venninne og sa hun hadde mye av dette knæsj-rosa garnet som ville blitt lekkert til dette teppet! Hun hadde 600 gram av det... Vi får regne videre!

Valgets kvaler!
Det rosa garnet kommer i 50 grams bunter og regnestykket blir slik:
1 bunt = 50 gram = 170 meter
600 gram = 600 gram/50 gram = 12 nøster. Samme som i oppskriften så dette ser lovende ut!
2520 meter rødt garn/ 170 meter = 14,8
Selv om vekten av garnet var det som ble oppgitt i oppskriften så vil jeg ha 3 nøster for lite av dette rosa garnet fordi det er forskjellig løpelengde på garnet...

Jeg håper dette hjelper deg til å velge garn til ditt neste prosjekt slik at du slipper å få masse restegarn fordi du kjøper alt for mye garn, eller ennå verre at du går tom for garn før prosjektet er ferdig.

Nå er det lovet fint vær og flotte forhold så jeg avslutter dagen med
Kom Mai du skjønne milde

gjør skogen atter grønn...

1 kommentar:

  1. Har googla opp og ned i mente, og ikke før jeg traff dette innlegget fikk jeg svar på hva som skjer om jeg bruker et garn med f.eks dobbelt så lang løpemeter per 50g. TAKK!!

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)